2022 - BACK TO BUSINESS | Sture Exhibitions & Events – Brand environments

2022 - BACK TO BUSINESS

Ännu ett händelserikt år går till ända, faktiskt ett av dom mest händelserika i Stures långa historia. Efter den segdragna och kvävande pandemin väntade vi oss en uppväxling, men hade aldrig kunnat föreställa den fullständiga rivstart samt det fortsatt höga tryck som visade hålla i sig under precis hela året – även sommaren var full av aktiveringar och event, en period där vi oftast går ner något i varv under några veckor.

Utmanande, stundtals stressigt och väldigt roligt – Team Sture har aldrig visat sig vara starkare! 

I vanlig ordning bjuder vi så här mot slutet av året på en sammanfattning och några väl valda projekt.
Vi hoppas ni finner det intressant samt inspirerande och önskar er god läsning !

TIPS: Klicka på bilderna för högupplöst och bläddringsbart galleri!

NORDBYGG

En absolut höjdpunkt för expobranschen var äntligen åter och kunde genomföras: Nordbygg, som är Nordens största och mest dynamiska mötesplats för bygg- och fastighetsbranschen tillika en av branschens överlägset största mässformat. Mässan blev det första riktiga startskottet för mäss- och expobranschen efter rådande restriktioner och flertalet framflyttningar.

Det massiva arbetet med att leverera inte mindre än arton montrar krävde hög erfarenhet, goda partnerskap och välplanerad logistik. Med intakt resursstyrka stod vi startklara och rejält glada att åter vara ’back in business’, och lika glada att åter möta mässgolvet var våra kunder som upplevde en fantastisk mässa!

STORYTEL | BOKMÄSSAN

Storytel är en av världens största streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker och har fler än 700 000 titlar i tjänsten globalt.
På årets upplaga av Bokmässan i Göteborg (Svenska Mässan) där Storytel tog just storytelling till en ny nivå.

Med en enorm monter under konceptet ’dreamy’ leddes besökarna in i en fantastisk, rosa fantasivärld. Här bjöds på ett gediget och stjärnspäckat schema med författarsamtal från den stora scenen, som givetvis upplevdes genom deras signifikativa orange hörlurar. Samtidigt ett stilrent formspråk i form av stora ljudvågor som omfamnade scenen och växer mot publiken. Givetvis stod även en av deras häftiga eventbilar (som Sture tidigare producerat) uppställd och drog blickarna till sig!
För att toppa det hela erbjöds ett exklusivt mässerbjudande på tjänsten, något som var mycket populärt bland mässbesökarna!

Här spelades på precis alla sinnen och montern var synlig över hela hallen med sina härliga rosa färg och grafiska manér genom dom belysta, höga väggarna samt höghöjdsexponering som svävade över allt annat – DREAMY!

BMW | MINI

På ännu ett uppdrag av våra partners och branschkollegor Le Pacte har vi under året supporterat i att utforma, producera samt etablera ett flertal spännande och kreativa koncept, bl.a. åt deras kund BMW | MINI.
Samarbetet omfattade bland annat mässmontrar på eCarExpo som är Nordens största mötesplats för allt inom elbilar, laddning samt hela infrastrukturen bakom elektrifieringen av fordon. Detta i såväl Stockholm som Göteborg. Vidare installationer och interiör på BMW Premium Experience på Tele2 Arena via Stockholm Live, ett upplevelsebaserat center och premiumlounge för företagskunder.

Varumärkesbyggande miljöer av premiumkaraktär där inget lämnats åt slumpen, och där såväl detaljrikedomen som materialvalen varit av hög nivå. Detta kombinerat med tekniklösningar och styling/dekor har varit starkt bidragande faktorer till lyckade event. 

SVENSKT TRÄ

Svenskt Trä/Swedish Wood ambition är att inspirera, informera och sprida kunskap kring trä som ett förnybart, naturligt, konkurrenskraftigt, mångsidigt och lokalt material. Branschorganisationen driver också viktiga bransch- och handelsfrågor för sina medlemmar och representerar svensk sågverksnäring, som är en del av branschorganisationen Skogsindustrierna
Nya affärsmöjligheter finns inom träets alla användningsområden från trä- och skogsindustri, sågverk, produktion, snickeri och arkitektur till materialutveckling och forskning. Svenskt Trä är även delaktiga i utbudet av föredrag och seminarier och deras olika aktiveringar lockar alltid publik samt skapar engagemang.

Tillsammans har vi skapat ett mässkoncept med modulär och skalbar design som kan adapteras utifrån olika ytor, behov eller förutsättningar – samtidigt som återanvändningen står för det hållbara. Under året blev det ett flertal mässor och projekt, och vi är stolt hållbarhetspartner till Svenskt Trä med massor att lära och tillämpa.

Utöver montern ställde vi upp utställningen Woodlife Sweden, som presenterar 40 projekt i olika skala från hela Sverige. Dom har valts ut för att visualisera hur arkitektur och design i trä kan bidra till att minska klimatpåverkan från byggnader och produkter, och påverka framtida utveckling i linje med klimatmålen. Utställningen Woodlife Sweden är producerad av Svenska institutet och Sveriges Arkitekter i samarbete med Svenskt Trä och Skogsindustrierna.

SCANIA | ROADSHOW

Tillsammans med Scania Group gav vi oss i våras ut en 11 veckor lång roadshow genom Europa, med 16 stopp i hela 13 länder för event hos lokala Scaniahandlare och anläggningar.

Kampanjen syftade till att visa upp fyra nylanserade BEV-fordon (Battery Electric Truck), med demodagar för provkörning, föreläsningar, utbildning och mingel. För ändamålet togs ett modulärt, skalbart och mobilt eventkoncept fram, som enkelt kunde anpassas efter olika lokala förutsättningar och behov.

Medresande projektledare Cornelia Huhtala ansvarade för bl.a. ruttplanering, resehandlingar, tullar och kommunikation länder och kontor emellan, setup av event samt fullständig dokumentation.

Efter ett kortare sommaruppehåll blev det i höstas ännu en roadshow med samma koncept som sträckte sig över 8 veckor och 5 nya länder med samma upplägg.
Turnén blev en stor succé, tillika stort äventyr för vår skickliga projektledare!

FUTURE EYEWEAR GROUP | ISPO

På uppdrag av branschkollegan Expokonsult agerade vi återigen produktions- och etableringspartner, denna gång med ett sportigt, modernt och skandinaviskt koncept framtaget åt Future Eyewear GroupSweden AB

Future Eyewear finns representerade med sina olika varumärken genom distributörer i mer än 25 länder världen över, varav ett är erkända och populära sportvarumärket BLIZ.
BLIZ samtliga produkter är tillverkade av mycket hög kvalitet utifrån egen svensk design, och varumärket är känt för sina tekniska egenskaper och funktioner. Till sitt kontrakterade stall ingår många elitutövare och världsstjärnor såsom Charlotte Kalla, Dario Cologna och Kaisa Mäkäräinen för att nämna några.

BLIZ ställde återigen ut på ISPO i München, en av sportbranschens största mötesplatser för att nätverka, visa och uppleva produktinnovationer samt tillsammans forma framtiden för sport och drog stor uppmärksamhet med sitt monterkoncept.

GPBM | SKYDDSMÄSSAN

GPBM Nordic är specialister inom bland annat brandsäkerhet. Deras egna safetydivision utvecklar ständigt nya brandsäkerhetsprodukter och har placerat dom som en ledande partner och leverantör både till brandskyddsindustrin som konsumentmarknaden i Norden.
Dom ställde under hösten ut på Skydd (Skyddsmässan Stockholmsmässan) med en monter som verkligen stack ut i sammanhanget!

Ledorden för vägval och produktutveckling är ”for a greener and safer life” vilket även totalt genomsyrade monterdesignen. En lummig skogsmiljö mötte besökarna och drog verkligen blickarna till sig, samt satte den nya brandsläckaren X-Fog i fokus. X-Fog ersätter dagens skumbrandsläckare och möter nämligen högt ställda miljökrav, och är faktiskt marknadens enda helt tensidfria släckare – en stark miljöprofil!

Den kreativa designen andades miljötänk, kompletterat med en stilren, skandinavisk design genom trendiga akustikpaneler och ljusa träslag. Pinjebark förstärkte uttrycket och var något man kanske inte förväntade sig under fötterna på mässa – lekfullt och lockande. Den övriga miljön var skapad genom stenar, växtlighet och en ljusvägg med kontrastrik bild som fick besökarna att känna sig som om dom faktiskt satt i en grön, lummig skog. Direkt från mässans start drog montern besökare och blickar till sig, samt blev en riktig snackis.

STOCKHOLM OPEN

Sture var och är fortsatt stolt partner och evenemangsleverantör till anrika tennisturneringen på Kungliga Tennishallen – Stockholm Open

Vi levererade återigen den omfattande infrastrukturen bakom evenemanget och säkerställde att nivån, likt den på centre court, höll absolut världsklass.
Från bl.a. den specialutformade och påbyggda VIP-läktaren, till tekniktorn och utvalda varumärkesmiljöer samt loungeytor.
Hållbarhetsfokuset var givetvis stort genom bland annat modulära byggsystem, skalbar design och medvetna materialval, samt utan åverkan på den anrika inredningen.

Att leverera upplevelser av premiumkaraktär ligger i vårt gemensamma uppdrag och
vi tackar återigen Stockholm Open för fortsatt förtroende i detta prestigefyllda uppdrag!

MÄSSORNAS ÅTERKOMST!

2022 blev året då vi såg mässorna befästa sin självklara plats i markandsföringsmixen – det fysiska mötet och dom direkta affärerna har aldrig spelat en viktigare roll. Ett uppdämt behov under den segdragna pandemin bäddade för en riktig rivstart för mässorna, där branschens alla krafter gemensamt bidrog till ett hållbart klimat. Fler mässor genomfördes under kortare tid än någonsin tidigare i svensk mässhistoria. Med kortare ledtider, pressade inflyttningar och flera andra förändrade förutsättningar ställdes krav på erfarenhet och kreativ problemlösning verkligen på sin kant.

Vårt dreamteam tillsammans med goda branschkontakter och partnerskap skapade ett riktigt rekordår, på flera sätt. Som största exempel på detta levererade vi på Sture under en två veckors period mässmontrar två gånger i Las Vegas åt svenska beställare, men det var inte allt: Under samma period som den ena etableringen skedde i Vegas byggde vi även samtidigt montrar i Paris, Düsseldorf, Hamburg, Malmö, Göteborg och Stockholm. Oslo låg även i nära anslutning.
Revent, Pricer, Gränges, Storytel, DN/Expressen, Leine/Linde och Samsung för att nämna några av kunderna.

DET säger en hel del om vår kapacitet!


Nedan ett axplock ur årets många leveranser:

STORT TACK ALLA KUNDER, PARTNERS OCH TEAM STURE FÖR I ÅR!